Na začátku doby postní nás Boží slovo s Ježíšem zavádí na poušť – byla to tzv. Judská poušť. Asi nikdo z nás na skutečné poušti nebyl, snad ji známe jen ze zeměpisu nebo z televize na př. velkou Africkou poušť – Saharu. Na poušť přišel Pán Ježíš, aby se tam připravoval na své vykupitelské poslání postem a modlitbou, ale také, aby tam byl pokoušen od Satana. Poušť je jakoby zkušebním polem pro Ježíše jako pravého člověka a pravého Boha. Ježíš jako pravý člověk, jako nový Adam, nový vzor všech lidí, měl prožít krajní lidské stavy a to hlad a žízeň, osamocenost, ale také pokušení. Na rozdíl od Adama a lidí zasažených dědičným hříchem s jeho neblahými následky, kteří podléhali pokušení, Ježíš se ukázal jako ten, který vítězí nad vší lidskou slabostí a každým pokušením. Sv. Marek a jeho nejstarší evangelium neudává trojí pokušení jak to udávají evangelisté Lukáš a Matouš. Podle sv. Jana všechno pokušení pochází od těla, od světa a od ďábla. 1) Pokušením od těla pro Ježíše vyhladovělého dlouhým postem bylo, aby dal tělu přednost před duší. Toto pokušení bylo, je a bude stále aktuální pro každého člověka, aby usiloval všemožně o své tělesné potřeby ať už jde o jídlo a pití, zdraví tělesné, avšak bez jakéhokoliv vztahu k duši anebo bez ohledu na duši. Zejména lidé v našem národě vydávají vzácné plody podléhání tomuto pokušení, protože náš národ je na jednom z předních míst v obezitě i spotřebě alkoholu. Ruku v ruce s tímto hladem jde však i pokušení starat se příliš o nasycení sexuálního pudu, který je stále hladový a žíznivý. Zde pokušitel snadno vítězí a spoutává lidi, že už neumí říci s Ježíšem „nejen z chleba žije člověk, ale především ze slova Božího, tj. z ducha a lásky Boží. Ježíš nepodlehl tomuto pokušení, naopak nad ním zvítězil.2) Pokušením světa můžeme nazvat touhu člověka po úspěchu, po kariéře, po moci a slávě a také po majetku – co na tom, že třeba i laciným, mnohdy i nečestným a nezodpovědným způsobem. Bůh však chce, aby člověk plnil vůli Boží, aby žil svůj život jako službu lásky k Bohu a bližnímu, aby šel úzkou cestou a nesl kříž svého života jako oběť. Člověk zde na zemi nemá žít „bohémský “ život v užívání a radovánkách, ale žít opravdový život, který je vždy i křížem. Pro takový život se rozhodl Ježíš a proto odmítl toto pokušení a zvítězil nad ním. 3) Pokušení od samotného ďábla je nejhorší, protože chce vzít člověku Boha a chce, aby se člověk klaněl ďáblu a všemu co on nabízí ve světě. Ďábel chce lidem podstrčit ráj na zemi místo nebeského království, chce dát lidem místo kříže Kristova nějakou modlu ať už televizi, počítač, video, auto, hrací automaty nebo jinou věc, nebo na př. příslib dobrého místa, velkého platu nebo nabízí člověku krásného člověka namísto Ježíše. Toto se ďáblu dařilo za minulého režimu a daří se mu to i v tomto demokratickém systému zrovna tak, ne-li lépe. Toto všechno včetně svobodného cestování, velké bezpracné výdělky, moc a slávu nabízí pokušitel i dnes. Jen když se zřekneš Boha a budeš se mi klanět. Ježíš nám dává příklad k vítězství i nad tímto pokušením. Je pouze v radikálním,. nekompromisním jednání :“Jen Pánu Bohu se chci klanět a jemu jedinému sloužit.“ Zajděme v této době postní s Ježíšem a církví na poušť alespoň v duchovním smyslu, tj. začněme se více modlit a zabývat se duchovními hodnotami, začněme se postit, poznávejme, zda ještě vůbec registrujeme pokušení ve svém svědomí, jestli ano, je to dobré, protože s Ježíšem můžeme vždy znovu vítězit na každým pokušením. Ježíši, děkuji Ti že jsi i za mne zvítězil nad pokušeními a dáváš mi sílu, abych i já zvítězil. Amen.
Hlavní nabídka
- Úvod
- Výběr z kázání P.Rudolfa Preye
- Články a fotogalerie
- Fotogalerie Poratrum
- Články – Lenešice
- Aktivity farnosti
- Historie
- Církevní dokumenty
- Dekret o ekumenismu
- Prohlášení o náboženské svobodě
- Dekret o službě a životě kněží: Presbyterorum Ordinis
- Konstituce o posvátné liturgii (Sacrosanctum Concilium)
- Věroučná konstituce o Božím zjevení: Dei Verbum
- Konstituce „Lumen gentium“ – o církvi
- Pastorální konstituce o církvi „Gaudium et spes“
- Prohlášení o vztahu církve k mimokřesťanským náboženstvím
- Dekret o východních katolických církvích
- Prohlášení o křesťanské výchově
- Dekret o kněžské výchově
- Dekret o misijní činnosti církve: Ad gentes
- Dekret o pastýřské službě biskupů v církvi
- Dekret o přizpůsobené obnově řeholního života
- Dekret o společenských sdělovacích prostředcích
- Dekret o apoštolátu laiků
- Exhortace papeže Františka Evangelii gaudium
- Kostely a kaple
- Duchovní slovo
- Katecheze věroučné
- Náš svět
- Co je člověk
- Pohled do nitra člověka
- Křest sv. – svátost znovuzrození
- Nejsvětější Trojice Boží
- Ježíš Kristus – pravý člověk
- Ježíš Kristus – pravý Boží Syn
- Milost Boží – základ nadpřirozeného života
- Vykoupení – Vykupitel
- Jak to může Bůh připustit? O utrpení.
- Kristovo zmrtvýchvstání
- Odkud čerpá církev své učení?
- O Písmu svatém Nového zákona podrobněji
- Rozum jako cesta k poznání Boha
- Církev Kristova – Boží lid a tajemné tělo Kristovo
- Církev v dějinách a její organizace
- Poslání církve a známky pravé církve
- Rozdělená církev a misijní poslání církve
- Přínos církve kultuře a některé stinné stránky v dějinách
- Náboženství ostatní
- Panna Maria, matka Boží a matka církve
- Stav řeholní v církvi
- Svátost biřmování – Ducha svatého
- Svátost smíření (pokání)
- Svátost oltářní – eucharistie
- Svátost pomazání nemocných
- Svátost svěcení kněží
- Svátost manželství
- Proč uctíváme Srdce Ježíšovo?
- Člověk potřebuje řád
- Poslední věci člověka – eschatologie jednotlivce
- Místo a stav věčné blaženosti a zavržení
- O duchových bytostech – andělech
- O očistci
- Křesťanská budoucnost – znovupříchod Krista
- Všeobecný soud, proměna světa, vzkříšení
- Osud, náhoda nebo Boží Prozřetelnost?
- Společenství svatých
- O žehnání, svěcení, křesťanských zvycích a symbolech
- Panna Maria v dějinách spásy – májové promluvy P.Rudolfa Preye
- Růžencová tajemství
- Radostný růženec
- 1. tajemství: kterého jsi z Ducha sv. počala I.
- 1. tajemství: kterého jsi z Ducha sv. počala
- 2. tajemství: s kterým jsi Alžbětu navštívila I.
- 2. tajemství: s kterým jsi Alžbětu navštívila II.
- 3. tajemství: kterého jsi v Betlémě porodila I.
- 3. tajemství: kterého jsi v Betlémě porodila II.
- 4. tajemství: kterého jsi v chrámě obětovala I.
- 4. tajemství: kterého jsi v chrámě obětovala II.
- 5. tajemství: kterého jsi v chrámě nalezla I.
- 5. tajemství: kterého jsi v chrámě nalezla II.
- Bolestný růženec
- 1. tajemství: který se za nás krví potil I.
- 1. tajemství: který se za nás krví potil II.
- 2. tajemství: který byl bičován
- 3. tajemství: který byl trním korunován
- 4. tajemství: který nesl těžký kříž I.
- 4. tajemství: který nesl těžký kříž II.
- 5. tajemství: který byl ukřižován I.
- 5. tajemství: který byl ukřižován II.
- Slavný růženec
- 1. tajemství: který z mrtvých vstal I.
- 1. tajemství: který z mrtvých vstal II.
- 2. tajemství: který na nebe vstoupil I.
- 2. tajemství: který na nebe vstoupil II.
- 3. tajemství: který Ducha sv. seslal I.
- 3. tajemství: který Ducha sv. seslal II.
- 4. tajemství: který tě Panno do nebe vzal I.
- 4. tajemství: který tě Panno do nebe vzal II.
- 5. tajemství: který tě Panno v nebi korunoval I.
- 5. tajemství: který tě Panno v nebi korunoval II.
- Radostný růženec
- Zjevení Panny Marie ve Fatimě – májové promluvy P. Rudolfa Preye
- Katecheze mravoučné
- Ovládání sama sebe
- Co ovlivňuje lidské skutky?
- Vnitřní hlas Boží – svědomí
- O hříchu
- Nectnosti – neřesti (hlavní hříchy)
- Křesťanské ctnosti
- Zákon přirozený – zákon Boží
- 1. Boží přikázání: O víře
- 1. Boží přikázání: O naději
- 1. Boží přikázání: O lásce k Bohu a bližnímu
- 1. Boží přikázání: Skutky blíženské lásky
- 1. Boží přikázání: O nábožnosti a modlitbě
- 1. Boží přikázání: O pověře, modloslužbě, spiritizmu
- 2. Boží přikázání: Nevezmeš jméno Boží nadarmo
- 3. Boží přikázání: pamatuj, abys den sváteční světil
- 4. Boží přikázání: Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl
- 4. Boží přikázání: život v rodině
- 5. Boží přikázání: Nezabiješ
- 5. Boží přikázání: Nezabiješ – pokračování
- 6. Boží přikázání: Nesesmilníš
- 6. a 9. Boží přikázání. Nepožádáš manželky bližního svého
- 7. a 10. Boží přikázání. Nepokradeš. Nepožádáš majetku svého bližního
- 7. a 10. Boží přikázání: Nepokradeš. Sociální řád a spravedlnost
- 8. Boží přikázání: Nepromluvíš křivého svědectví proti bližnímu svému
- O církevních přikázáních
- Oratio Dominica – rozjímání nad modlitbou Otče náš
- Ave Maria – rozjímání nad modlitbou Zdrávas Maria
- Beatitudines – rozjímání nad Ježíšovými blahoslavenstvími
- Katecheze věroučné
- Přípravy
- Odkazy
Náhodné foto
no images were found