Matko Boží
Je pravdou katolické víry, že Panna Maria je opravdu matkou Boží. Když tuto pravdu vyznáváme a v této modlitbě se to modlíme je třeba, abychom tomu správně rozuměli.
- Především Maria je matkou. To znamená, že dala lidskou přirozenost Pánu Ježíši, takže po lidské stránce jak to obvykle bývá podle zákonů dědičnosti byl Pán Ježíš Marii podoben, jistě měl i další zděděné lidské vlastnosti od Panny Marie tak jak je matka dítěti předává. Tyto zděděné vlastnosti od Panny Marie byly krásné lidské vlastnosti. Maria byla však matkou, ale zároveň i pannou jak to čteme v Písmu sv.: “ Kterak se to stane, když muže nepoznávám…Duch sv. na tebe sestoupí a moc Nejvyššího tě zastíní…“ (Lk 1,34-35) „Když byla Maria zasnoubena s Josefem shledalo se dříve než se sešli, že počala z Ducha sv.“ (Mt 1,18) Ježíš byl Mariin jednorozený i prvorozený syn, Josef zůstal jen mužem podle zákona jinak byl k Marii stále čistým snoubencem. Námitka, že v Písmě sv. se píše o bratřích a sestrách Pána Ježíše se vysvětluje hebraismem, který používá těchto slov o vzdálenějších příbuzných. Víru v Mariino mateřství a panenství vyznávají již církevní otcové, koncily, celá církev, na rozdíl od racionalistů a některých protestantských církví.
- Maria je matkou Boží. Koncil Efeský r.431 tuto pravdu definitivně prohlásil, protože se vyskytovaly i nesprávné názory, které upíraly Pánu Ježíšovi jeho božství hned od početí. Tyto názory hlásal hlavně Nestorius a jeho žáci. Podle nich by Maria nebyla Bohorodička, ale jen rodička Krista – člověka. Koncil Efeský však správně rozhodl, že Druhá Božská osoba, Syn Boží, existoval již od věčnosti a po zvěstování Panna Maria z Ducha sv. počala a tak Slovo Boží se stalo tělem t.j. Božská přirozenost Syna se spojila s lidskou přirozeností v osobu Bohočlověka Ježíše Krista. A Maria pro toto spojení lidské a božské přirozenosti v Ježíši je od prvého okamžiku početí matkou Boží ne že by dala Ježíši božství, ale pouze lidství. Protože však je spojeno lidství s božstvím v Ježíši, je Maria matkou Boží. V širším slova smyslu je Maria i matkou Božské Trojice, neboť Ježíš je soupodstatný s Otcem i Duchem sv. „Proto to svaté co se z tebe narodí bude Syn Boží.“ (Lk1,35)
- Maria je však i matkou bolestnou. Již proroctví Simeona předpovědělo bolesti Panny Marie:“Hle on je určen k pádu a povstání mnohých a tvojí duší pronikne meč.“ (Lk 2,34-35) Maria prožívala bolesti Ježíšovy, zejména nevděk, nelásku, nevěru, závist lidí a pak utrpení svého syna na křížové cestě a smrt na kříži: „Stála matka bolestná.“ Proto je Maria důstojnou matkou Boží, neboť naplňuje slovo Pána Ježíše: „Nemá větší lásku než ten, kdo dává život za své přátele.“ I Maria dává svůj život jako spoluoběť a podílí se tak na lásce Boží. Je spoluvykupitelkou.
- Maria jako matka Boží byla prohlášena též matkou církve v r.1964 papežem Pavlem VI. Proto je Maria i matkou všech nás věřících křesťanů, protože křtem sv. jsme se stali adoptivními dětmi Božími a tedy i Mariinými. Je matkou nejčistší, neporušenou, matkou božské milosti jak ji nazýváme v Loretánské litanii. Je i matkou láskyhodnou, ve kterou nejen věříme a ke které se modlíme, ale máme ji upřímně a vroucně rádi jako svou i nebeskou matku. „Buď matkou mou Maria, matko Boží, hvězdo naše.“