Slavnost Zjevení Páně “ B „
19. 12. 2017Slavíme slavnost, která ve východní katolické církvi byla nejstarším slavením vánoc a obsahovala zvěst narození, klanění mudrců i křest Páně. Západní církev katolická rozdělila události narození, zjevení Páně a Křtu Páně a to na tři po sobě jdoucí slavení. V této slavnosti chce nám evangelium ukázat, že Ježíš se narodil pro všechny lidi, tedy i pro pohany, které ztělesňovali mudrci. Pro všechny lidi ke spáse platí stejná podmínka: přijetí Ježíše Krista ve víře a nechat se pokřtít. Dary, které mudrci přinesli Ježíšovi jsou symbolem toho, že Ježíšovi patří to nejcennější co člověk má. Dary v duchovním smyslu znamenají: zlato – darování celého srdce ve víře a lásce, kadidlo – darování služby oddanosti v modlitbě, bohoslužbě, myrha – darování obětavé služby lásky k bližnímu i utrpení pro víru v Ježíše Krista. Slavnost Zjevení Páně ukazuje také, že nestačí v životě usilovat o světskou slávu a moc jako Herodes král, který byl nazván veliký, protože pozvedl izraelský národ mnohými stavbami i znovuvybudováním chrámu v Jeruzalémě, ale nestaral se o Boha ani o spásu. Nestačí žít v národě, kde se zjevil Bůh. Je třeba spíše jednat jako mudrcové z Východu. Hledat pravdu a to tu nejvyšší, pravdu po smyslu lidského života, je třeba nacházet Boha tam, kde se Bůh zjevuje: je možno ho nacházet v makrokosmu, ve velikosti a řádu vesmíru, v zákonitostech naší sluneční soustavy, je možno nacházet Boha v mikrokosmu, tj. v lidském nitru, které volá svým svědomím po Božím zákonodárci. Jak to prohlásil filosof Kant: hvězdné nebe nad hlavou a mravní řád v duši jsou dvě úžasné skutečnosti, které mně naplňují úžasem. Především je možno najít zjevujícího se Boha v Bibli. Herodes a novodobí lidé jemu podobní se o tyto skutečnosti vedoucí k poznání a přijetí Boha nezajímají. Jejich srdce tuční a tvrdne a je zasaženo nákazou hříšnosti. Mudrci z Výchovu naopak symbolizují všechny lidi, na kterých se naplňuje Ješovo slovo: „kdo hledá, najde, kdo tluče, tomu bude otevřeno, kdo prosí, bude mu dáno.“ Jsou to lidé , kteří nejsou sami ze sebou spokojeni, kteří se nezabydlili příliš zde na zemi, kteří se nespokojují s dosažením titulů, postavení, ale umí hledat pravdu a lásku. Jedním slovem hledají trancendentno, něco co převyšuje pouze lidskou přirozenost a to je právě Boží zjevení. Takoví lidé dovedou jako mudrcové nasadit všechny síly, vynaložit všechny prostředky, aby nalezli zdroj Božích hodnot. V současné době se takovým lidem hledajícím podobají mladí lidé z celé Evropy, kteří se sjeli ke společným modlitbám za jednotu a lásku do Taize ve Francii. Jsou to i mnozí jiní, kteří nacházejí čas, aby se zúčastnili přednášek, biblických nebo katechetických kursů, duchovních cvičení a tak aby se více přiblížili k Bohu anebo jsou alespoň ti, kteří nacházejí čas, aby přišli za Ježíšem do kostela, vždyť kostel je takovým duchovním Betlémem – domem chleba, který dává Ježíš ve svém slově i těle. Dnešní Boží slovo nám také che připomenout Ježíšovu výzvu:“ mnoho je povolaných, ale málo vyvolených“ a “ první budou posledními a poslední prvními.“ Herodes a mnoho další Židů bylo povoláno být prvními v přijetí zjevení Božího v Ježíši Kristu, ale protože se povyšovali ve své domýšlivosti a domnělé moudrosti, byli poníženi. Pohané naopak, lidé bez pravé víry v Boha, lidé často hříšných způsobů jednání, ale otevřeného srdce a pokorní, se stávají vyvolenými a prvními. Přiřaďme se i my k mudrcům a nechme se vést hvězdou tj. dnes církví k Ježíši Kristu a jemu se klaňme, služme mu a žijme stále ve světle pravdy a lásky. Amen.