Tak jako slavnost Těla a Krve Páně ukazovala na lásku Pána Ježíše při Poslední večeři na Zelený čtvrtek tak dnešní slavnost ukazuje na lásku Pána Ježíše na Velký Pátek. Ježíš je vlastně zobrazením Božího srdce a tedy i výraznou podobou Boží lásky. Každou mší sv. se zpřítomňuje láskyplná smrt Pána Ježíše na kříži, ale zvláštním způsobem si chceme v dnešní slavnosti zdůraznit a připomenout Ježíšovu lásku symbolicky označenou srdcem. Je důležitou otázkou zda-li uctíváme jen fysický orgán srdce Pána Ježíše nebo něco více? Pro odpověď musíme jít do textů Bible, kde srdce je výraz pro nitro člověka, pro jeho lásku, často též označení celé osoby! Srdce Ježíšovo v tomto biblickém smyslu ( širším ) je Ježíš plný lásky, trpící za lidi na Kalvarii. Srdce lidské Pána Ježíše je spojeno s božstvím a znamená tedy boholidskou lásku Ježíše k nám lidem. Proto srdce jako i lidský orgán je symbolem lásky, vždyť srdce působí oběh krve – u Ježíše předrahé krve, pro lidi prolitou, srdce je dotčeno citem ( smutkem, bázní, láskou…) Ježíšovo srdce bylo také dotčeno těmito city pro nás lidi. Sv. Augustin řekl.“ Řekni mi co miluješ a já ti povím, kdo jsi, miluješ-li zemi jsi pozemský, miluješ-li nebe jsi nebeský.“ Po smrti se zachovalo v hrobě neporušené srdce u těchto světců: sv. Terezie z Avily, Fratniška Saleského, Karla Boromejského, Josefa Kalasanského – proč asi? Pro lásku k Bohu a bližnímu. Jak se vyvíjela úcta k Božskému srdci? Sv.Jan a sv. Pavel zdůrazňovali v Písmu sv. lásku Pána Ježíše. Až do 10. stol. se úcta zaměřovala na Ježíše jako Vykupitele, Učitele, Božího Syna. Jen ojediněle bylo uctívána rána v boku Kristovu, rána v srdci jako symbol lásky. Vlastní úcta začala v 11. – 12. stol.. u Benediktinů a Cisterciáků. Dále k tomu přispěla vize bl.Gertrudy ve svátek sv. Jana evangelisty v pol. 13. stol. Když měla hlavu na srdci Pána Ježíše ptala se sv. Jana proč se nezmínil on sám dříve o pulzu lásky Ježíše, když také ležel na srdci Páně a on řekl, že toto bylo ponecháno pro pozdější staletí až svět bude studený až ochladne láska lidí…Od 13. do 16. stol. se rozvíjí úcta pěti ran Kristových, rány v boku a srdci Krista a to hlavně v klášterech. Sv. Jan Eudes prvně konal veřejně úctu Božského Srdce v semináři v Rennes ve Francii. Především však zjevení Pána Ježíše Markétě Marii Alacoque v klášteře ParayleMonial ve Francii. Ve svátek sv. Jana nechal Pán Ježíš spočinout hlavu Markéty na svém srdci. Obdržela více zjevení, velké zjevení však bylo v oktávu Božího Těla 16.6.1675: Když klečela před svatostánkem, modlila se, viděla Ježíše, a Ježíš jí ukáže své srdce jak z něho šlehá plamen lásky, je ovinuté trnovou korunou, ozdobené křížem. Další zjevení vyzvalo ke smíru, Ježíš si stěžuje na chlad a nevděk lidí. Co Ježíš žádal od Markéty M. Alacoque? Žádal, aby v pátek po oktávu Božího Srdce byl zasvěcen úctě jeho srdce a sdělil zaslíbení těm, kdo budou uctívat jeho Srdce: Je to 12 zaslíbení: 1) Dám jim všechny milosti potřebné pro jejich stav. 2) Dám jejich rodinám mír. 3) Potěším je v jejich souženích. 4) Budu jejich útočištěm v životě a zvláště ve smrti. 5) Vyliji přehojné požehnání na všechny jejich činnosti. 6) Hříšníci naleznou v mém srdci pramen nekonečného milosrdenství. 7) Vlažné duše se stanou horlivými. 8) Horlivé duše dosáhnou rychle velké dokonalosti. 9) Požehnám příbytky v nichž bude obraz mého Srdce vystaven a ctěn. 10) Kněžím udělím milost, aby dojali i nejzatvrzelejší hříšníky. 11) Jména všech šiřitelů budou zapsána v mém Srdci. 12) Zaslíbení milosti setrvání v dobrém až do konce, kdo přijme Nejsvětější svátost po 9 prvních pátků v měsíci za sebou. Markéta Marie Alacoque měla tuto úctu rozšířit a vést k častému sv. přijímání na smír za lhostejnost a hříšníky. Úcta se setkala s odporem Jansenistů i oficiální církevní hiearchie ( byl strach, aby se pobožnosti nezneužívalo k přehodnocení Srdce ). V r. 1697 a pak 1707 Svatý stolec úctu odmítl povolit. Úcta se šířila bez pověr a přehánění a po delším zkoumání v r. 1765 církev povolila nejprve úctu pro jednotlivé kostely, v r. 1865 Pius IX. rozšířil povolení na celé křesťanstvo. Úcta Božského Srdce je v souladu s Písmem sv. a tradicí. Dokladem pravosti je i svatořečení Markéty Marie Alacoque. Papež Pius XII. zasvětil svět Nejsvětějšímu Srdci Ježíšovu. Tato úcta vede věřící k častému sv. přijímání, lásce k Ježíši Kristu, k dobrotě srdce podle evangelia, ke spáse vlastní i druhých lidí. Ve 20.stol. se Pán Ježíš zjevoval řeholnici v Polsku Faustině Kovalské, nyní již svatořečené. Ukázal jí své srdce ze kterého vycházely paprsky červené a bílé barvy a přál si, aby obraz postavy Ježíše s paprsky nechala namalovat podle tohoto zjevení, aby se tento obraz velké Boží lásky rozšířil mezi lidmi a zároveń si Ježíš přál, aby se lidé modlili korunku k Božímu milosrdenství s těmito slovy: Věčný Otče, obětuji Ti tělo a Krev, Duši a Božství Tvého nejmilejšího Syna a našeho Pána Ježíše Krista na smír za hříchy naše i celého světa. A k tomu 10x Pro jeho bolestné utrpení smiluj se nad námi a celým světem. Na zakončení se 3x modlí: Svatý Bože, Svatý Silný, Svatý nesmrtelný, smiluj se nad námi a nad celým světem. Na začátku této korunky se modlí Otče náš, Zdrávas Maria a Věřím v Boha. Svatá Faustina ve svém deníčku ukázala jak Ježíš touží po lásce lidí a jak chce i velkým hříšníkům odpustit, aby i oni mohli jemu prokázat lásku. Modleme se rádi také litanii k Božskému Srdci Páně, která vznikla v období po zjevení Srdce Pána Ježíše Markétě Marii Alacoque a obsahuje množství krásných proseb k Srdci Pána Ježíše na př. Srdce Ježíšovo, plné dobroty a lásky, Srdce Ježíšovo planoucí Boží láskou, Srdce Ježíšovo za hříšníky obětované, Srdce Ježíšovo pro naše nepravosti ztrýzněné, Srdce Ježíšovou radosti všech svatých…..smiluj se nad námi!. Ježíši tichý a pokorný srdcem učiň srdce naše podle srdce svého.
Hlavní nabídka
- Úvod
- Výběr z kázání P.Rudolfa Preye
- Články a fotogalerie
- Fotogalerie Poratrum
- Články – Lenešice
- Aktivity farnosti
- Historie
- Církevní dokumenty
- Dekret o ekumenismu
- Prohlášení o náboženské svobodě
- Dekret o službě a životě kněží: Presbyterorum Ordinis
- Konstituce o posvátné liturgii (Sacrosanctum Concilium)
- Věroučná konstituce o Božím zjevení: Dei Verbum
- Konstituce „Lumen gentium“ – o církvi
- Pastorální konstituce o církvi „Gaudium et spes“
- Prohlášení o vztahu církve k mimokřesťanským náboženstvím
- Dekret o východních katolických církvích
- Prohlášení o křesťanské výchově
- Dekret o kněžské výchově
- Dekret o misijní činnosti církve: Ad gentes
- Dekret o pastýřské službě biskupů v církvi
- Dekret o přizpůsobené obnově řeholního života
- Dekret o společenských sdělovacích prostředcích
- Dekret o apoštolátu laiků
- Exhortace papeže Františka Evangelii gaudium
- Kostely a kaple
- Duchovní slovo
- Katecheze věroučné
- Náš svět
- Co je člověk
- Pohled do nitra člověka
- Křest sv. – svátost znovuzrození
- Nejsvětější Trojice Boží
- Ježíš Kristus – pravý člověk
- Ježíš Kristus – pravý Boží Syn
- Milost Boží – základ nadpřirozeného života
- Vykoupení – Vykupitel
- Jak to může Bůh připustit? O utrpení.
- Kristovo zmrtvýchvstání
- Odkud čerpá církev své učení?
- O Písmu svatém Nového zákona podrobněji
- Rozum jako cesta k poznání Boha
- Církev Kristova – Boží lid a tajemné tělo Kristovo
- Církev v dějinách a její organizace
- Poslání církve a známky pravé církve
- Rozdělená církev a misijní poslání církve
- Přínos církve kultuře a některé stinné stránky v dějinách
- Náboženství ostatní
- Panna Maria, matka Boží a matka církve
- Stav řeholní v církvi
- Svátost biřmování – Ducha svatého
- Svátost smíření (pokání)
- Svátost oltářní – eucharistie
- Svátost pomazání nemocných
- Svátost svěcení kněží
- Svátost manželství
- Proč uctíváme Srdce Ježíšovo?
- Člověk potřebuje řád
- Poslední věci člověka – eschatologie jednotlivce
- Místo a stav věčné blaženosti a zavržení
- O duchových bytostech – andělech
- O očistci
- Křesťanská budoucnost – znovupříchod Krista
- Všeobecný soud, proměna světa, vzkříšení
- Osud, náhoda nebo Boží Prozřetelnost?
- Společenství svatých
- O žehnání, svěcení, křesťanských zvycích a symbolech
- Panna Maria v dějinách spásy – májové promluvy P.Rudolfa Preye
- Růžencová tajemství
- Radostný růženec
- 1. tajemství: kterého jsi z Ducha sv. počala I.
- 1. tajemství: kterého jsi z Ducha sv. počala
- 2. tajemství: s kterým jsi Alžbětu navštívila I.
- 2. tajemství: s kterým jsi Alžbětu navštívila II.
- 3. tajemství: kterého jsi v Betlémě porodila I.
- 3. tajemství: kterého jsi v Betlémě porodila II.
- 4. tajemství: kterého jsi v chrámě obětovala I.
- 4. tajemství: kterého jsi v chrámě obětovala II.
- 5. tajemství: kterého jsi v chrámě nalezla I.
- 5. tajemství: kterého jsi v chrámě nalezla II.
- Bolestný růženec
- 1. tajemství: který se za nás krví potil I.
- 1. tajemství: který se za nás krví potil II.
- 2. tajemství: který byl bičován
- 3. tajemství: který byl trním korunován
- 4. tajemství: který nesl těžký kříž I.
- 4. tajemství: který nesl těžký kříž II.
- 5. tajemství: který byl ukřižován I.
- 5. tajemství: který byl ukřižován II.
- Slavný růženec
- 1. tajemství: který z mrtvých vstal I.
- 1. tajemství: který z mrtvých vstal II.
- 2. tajemství: který na nebe vstoupil I.
- 2. tajemství: který na nebe vstoupil II.
- 3. tajemství: který Ducha sv. seslal I.
- 3. tajemství: který Ducha sv. seslal II.
- 4. tajemství: který tě Panno do nebe vzal I.
- 4. tajemství: který tě Panno do nebe vzal II.
- 5. tajemství: který tě Panno v nebi korunoval I.
- 5. tajemství: který tě Panno v nebi korunoval II.
- Radostný růženec
- Zjevení Panny Marie ve Fatimě – májové promluvy P. Rudolfa Preye
- Katecheze mravoučné
- Ovládání sama sebe
- Co ovlivňuje lidské skutky?
- Vnitřní hlas Boží – svědomí
- O hříchu
- Nectnosti – neřesti (hlavní hříchy)
- Křesťanské ctnosti
- Zákon přirozený – zákon Boží
- 1. Boží přikázání: O víře
- 1. Boží přikázání: O naději
- 1. Boží přikázání: O lásce k Bohu a bližnímu
- 1. Boží přikázání: Skutky blíženské lásky
- 1. Boží přikázání: O nábožnosti a modlitbě
- 1. Boží přikázání: O pověře, modloslužbě, spiritizmu
- 2. Boží přikázání: Nevezmeš jméno Boží nadarmo
- 3. Boží přikázání: pamatuj, abys den sváteční světil
- 4. Boží přikázání: Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl
- 4. Boží přikázání: život v rodině
- 5. Boží přikázání: Nezabiješ
- 5. Boží přikázání: Nezabiješ – pokračování
- 6. Boží přikázání: Nesesmilníš
- 6. a 9. Boží přikázání. Nepožádáš manželky bližního svého
- 7. a 10. Boží přikázání. Nepokradeš. Nepožádáš majetku svého bližního
- 7. a 10. Boží přikázání: Nepokradeš. Sociální řád a spravedlnost
- 8. Boží přikázání: Nepromluvíš křivého svědectví proti bližnímu svému
- O církevních přikázáních
- Oratio Dominica – rozjímání nad modlitbou Otče náš
- Ave Maria – rozjímání nad modlitbou Zdrávas Maria
- Beatitudines – rozjímání nad Ježíšovými blahoslavenstvími
- Katecheze věroučné
- Přípravy
- Odkazy
Náhodné foto
no images were found