Po slavnosti Seslání Ducha sv. , tedy po jakémsi vyvrcholení dějin spásy v Ježíši Kristu, se církev v liturgickém roce obrací k základním tajemstvím své víry. Dnes k tajemství Nejsvětější Trojice. Naše katolická víra není výmysl nějakého lidského rozumu, ale zjevením Božím a proto je pro nás tajemstvím, které přijímáme vírou, kterou se snažíme přiblížit a pochopit. Ježíš Kristus nám sdělil tajemství Boží Trojice. Ježíš mluvil často o Bohu Otci, o Duchu svatém, o sobě jako Božím Synu, ale také nám sdělil, že on Ježíš je stále spojen s Bohem Otcem i Duchem svatým. “ Kdo vidí mne, vidí i Otce“ anebo “ Já a Otec jsme jedno.“ Apoštolové a evangelisté měli dobře pochopit toto tajemství a porovnat je s výpovědí Pána Ježíše, že Bůh je láska. Protože jediný Bůh je ve třech osobách způsobuje, že uvnitř božství jsou ty největší a nejkrásnější vztahy lásky. Proto apoštolové chápali, že Ježíš jim přikazoval jako největší přikázání přikázání lásky k Bohu a bližnímu, protože u lidí má být láska odleskem Boží lásky. Ježíš sám svým životem dosvědčil lásku Boží a ukázal, že u člověka se pravá láska Boží projevuje ve služba a oběti, v odpuštění a milosrdenství. Ježíš ukázal největší obětavou lásku v oběti kříže. “ Nemá větší lásku než ten, kdo dává život za své přátele.“ Z Ježíšova příkladu můžeme odvodit důležité pravdy. Láska = kříž. Neláska = hřích. Tam, kde se jedná o Boží lásku tam je vždy služba a oběť tedy kříž. Tam, kde se služba a oběť vylučuje není ani kříž ani láska, ale naopak sobectví a další hříchy. První křestané dobře pochopili víru v Trojici Božích osob ve spojení s Ježíšových křížem a proto začali používat znamení kříže ve spojení se jmenováním tří božských osob: ve jménu Otce i Syna i Ducha sv.. Znamení kříže znamenalo znamení lásky Boží. Ve jménu Nejsvětější trojice se udělovaly svátosti, zvláště svátost křtu, smíření, biřmování. Křížem a ve jménu Trojice Boží se zahajovaly bohoslužby i soukromé modlitby na př. ranní a večerní. Žehnání se konalo znamením kříže a vyslovováním tří Božských osob. A tak tomu je až do dnešních dnů. Křesťané se nestyděli za znamení svatého kříže což pro ně bylo vyznáními přáním, že chtějí být napojeni na Boží lásku. Křesťané chápali také, že pravá láska Boží záleží na jednotě. Tak jako je jednota mezi božími osobami – i když je to jednota v různosti – tak také pravá láska mezi lidmi má být založena na jednotě – i když také v různosti. U člověka má být v jednotě, tedy v souladu duše a tělo, rozum, vůle a cit, pravá láska udržuje v souladu zdraví duše a těla, krásu těla i duše, má být jednota mezi křesťany: mezi muži a ženami, starými a mladými, bohatými a chudými, zdravými a nemocnými atd. “ Kde je opravdová láska tam přebývá Bůh.“ – tak zpíváme antifonu k žalmu. Jen člověk se správou vírou v Boha a Ježíše Krista může vlastně dosáhnout prvou lásku i jednotu. Protože je tolik nevěry mezi lidmi, proto je i tolik nejednoty, nenávisti, nepřátelství jak se to ještě více projevilo ve svobodné společnosti. Naopak je důkazem lásky Boží v křesťanech, že se snaží o velké dílo znovu sjednocení křesťanů. “ Aby všichni jedno byli jako ty Otče ve mně a já v tobě, aby svět uvěřil, že ty jsi mně poslal.“ Jestliže Panna Maria nás vede k modlitbě růžence pak nás také vede i k Nejsvětější Trojici, neboť v růženci mnohokrát vyslovujeme “ sláva Otci i Synu i Duchu sv. “ Na závěr si připomeňme, že Nejsvětější Trojici si znázorňujeme symboly, jeden z nich máme nad naším hlavním oltářem a to trojúhelník rovnostranný. Chce ukázat, že Bůh v rozdílnosti osob je jeden a je v naprosté jednotě jako i trojúhelník je jeden a má všechny tři strany stejné. Pane Ježíši ať pochopíme, že být spasen znamená uvěřit v Tebe a skrze Tebe přijmout Boha Otce i Ducha sv. Být spasen znamená mít v duši Boží život a lásku. ať často zakoušíme Tvou přítomnost v nás, ať se často radujeme z Tvé lásky a ať je naším největším štěstím Tvou lásku prokazovat druhým. Amen.
Hlavní nabídka
- Úvod
- Výběr z kázání P.Rudolfa Preye
- Články a fotogalerie
- Fotogalerie Poratrum
- Články – Lenešice
- Aktivity farnosti
- Historie
- Církevní dokumenty
- Dekret o ekumenismu
- Prohlášení o náboženské svobodě
- Dekret o službě a životě kněží: Presbyterorum Ordinis
- Konstituce o posvátné liturgii (Sacrosanctum Concilium)
- Věroučná konstituce o Božím zjevení: Dei Verbum
- Konstituce „Lumen gentium“ – o církvi
- Pastorální konstituce o církvi „Gaudium et spes“
- Prohlášení o vztahu církve k mimokřesťanským náboženstvím
- Dekret o východních katolických církvích
- Prohlášení o křesťanské výchově
- Dekret o kněžské výchově
- Dekret o misijní činnosti církve: Ad gentes
- Dekret o pastýřské službě biskupů v církvi
- Dekret o přizpůsobené obnově řeholního života
- Dekret o společenských sdělovacích prostředcích
- Dekret o apoštolátu laiků
- Exhortace papeže Františka Evangelii gaudium
- Kostely a kaple
- Duchovní slovo
- Katecheze věroučné
- Náš svět
- Co je člověk
- Pohled do nitra člověka
- Křest sv. – svátost znovuzrození
- Nejsvětější Trojice Boží
- Ježíš Kristus – pravý člověk
- Ježíš Kristus – pravý Boží Syn
- Milost Boží – základ nadpřirozeného života
- Vykoupení – Vykupitel
- Jak to může Bůh připustit? O utrpení.
- Kristovo zmrtvýchvstání
- Odkud čerpá církev své učení?
- O Písmu svatém Nového zákona podrobněji
- Rozum jako cesta k poznání Boha
- Církev Kristova – Boží lid a tajemné tělo Kristovo
- Církev v dějinách a její organizace
- Poslání církve a známky pravé církve
- Rozdělená církev a misijní poslání církve
- Přínos církve kultuře a některé stinné stránky v dějinách
- Náboženství ostatní
- Panna Maria, matka Boží a matka církve
- Stav řeholní v církvi
- Svátost biřmování – Ducha svatého
- Svátost smíření (pokání)
- Svátost oltářní – eucharistie
- Svátost pomazání nemocných
- Svátost svěcení kněží
- Svátost manželství
- Proč uctíváme Srdce Ježíšovo?
- Člověk potřebuje řád
- Poslední věci člověka – eschatologie jednotlivce
- Místo a stav věčné blaženosti a zavržení
- O duchových bytostech – andělech
- O očistci
- Křesťanská budoucnost – znovupříchod Krista
- Všeobecný soud, proměna světa, vzkříšení
- Osud, náhoda nebo Boží Prozřetelnost?
- Společenství svatých
- O žehnání, svěcení, křesťanských zvycích a symbolech
- Panna Maria v dějinách spásy – májové promluvy P.Rudolfa Preye
- Růžencová tajemství
- Radostný růženec
- 1. tajemství: kterého jsi z Ducha sv. počala I.
- 1. tajemství: kterého jsi z Ducha sv. počala
- 2. tajemství: s kterým jsi Alžbětu navštívila I.
- 2. tajemství: s kterým jsi Alžbětu navštívila II.
- 3. tajemství: kterého jsi v Betlémě porodila I.
- 3. tajemství: kterého jsi v Betlémě porodila II.
- 4. tajemství: kterého jsi v chrámě obětovala I.
- 4. tajemství: kterého jsi v chrámě obětovala II.
- 5. tajemství: kterého jsi v chrámě nalezla I.
- 5. tajemství: kterého jsi v chrámě nalezla II.
- Bolestný růženec
- 1. tajemství: který se za nás krví potil I.
- 1. tajemství: který se za nás krví potil II.
- 2. tajemství: který byl bičován
- 3. tajemství: který byl trním korunován
- 4. tajemství: který nesl těžký kříž I.
- 4. tajemství: který nesl těžký kříž II.
- 5. tajemství: který byl ukřižován I.
- 5. tajemství: který byl ukřižován II.
- Slavný růženec
- 1. tajemství: který z mrtvých vstal I.
- 1. tajemství: který z mrtvých vstal II.
- 2. tajemství: který na nebe vstoupil I.
- 2. tajemství: který na nebe vstoupil II.
- 3. tajemství: který Ducha sv. seslal I.
- 3. tajemství: který Ducha sv. seslal II.
- 4. tajemství: který tě Panno do nebe vzal I.
- 4. tajemství: který tě Panno do nebe vzal II.
- 5. tajemství: který tě Panno v nebi korunoval I.
- 5. tajemství: který tě Panno v nebi korunoval II.
- Radostný růženec
- Zjevení Panny Marie ve Fatimě – májové promluvy P. Rudolfa Preye
- Katecheze mravoučné
- Ovládání sama sebe
- Co ovlivňuje lidské skutky?
- Vnitřní hlas Boží – svědomí
- O hříchu
- Nectnosti – neřesti (hlavní hříchy)
- Křesťanské ctnosti
- Zákon přirozený – zákon Boží
- 1. Boží přikázání: O víře
- 1. Boží přikázání: O naději
- 1. Boží přikázání: O lásce k Bohu a bližnímu
- 1. Boží přikázání: Skutky blíženské lásky
- 1. Boží přikázání: O nábožnosti a modlitbě
- 1. Boží přikázání: O pověře, modloslužbě, spiritizmu
- 2. Boží přikázání: Nevezmeš jméno Boží nadarmo
- 3. Boží přikázání: pamatuj, abys den sváteční světil
- 4. Boží přikázání: Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl
- 4. Boží přikázání: život v rodině
- 5. Boží přikázání: Nezabiješ
- 5. Boží přikázání: Nezabiješ – pokračování
- 6. Boží přikázání: Nesesmilníš
- 6. a 9. Boží přikázání. Nepožádáš manželky bližního svého
- 7. a 10. Boží přikázání. Nepokradeš. Nepožádáš majetku svého bližního
- 7. a 10. Boží přikázání: Nepokradeš. Sociální řád a spravedlnost
- 8. Boží přikázání: Nepromluvíš křivého svědectví proti bližnímu svému
- O církevních přikázáních
- Oratio Dominica – rozjímání nad modlitbou Otče náš
- Ave Maria – rozjímání nad modlitbou Zdrávas Maria
- Beatitudines – rozjímání nad Ježíšovými blahoslavenstvími
- Katecheze věroučné
- Přípravy
- Odkazy
Náhodné foto
no images were found