Dnešní hlavní myšlenkou Božího slova bylo vzkříšení z mrtvých a nebe, což je příhodné pro dobu po slavnosti Všech svatých a Památky věrných zemřelých. Zároveň v tomto měsíci slavíme sv. Martina a sv. Anežky České se kterými budeme srovnávat toto téma. Sv. Martin žijící ve 4 století již jako chlapec dosud nepokřtěný si oblíbil nedělní slavení památky smrti a vzkříšení Pána a pro Anežku žijící ve 13. století to bylo samozřejmostí zúčastňovat se slavení smrti a vzkříšení Pána Ježíše v kterého pevně věřila a kterého vroucně milovala. Pro celou církev byla neděle dnem Páně, aktualisovanými velikonocemi, slavením tajemství smrti a vzkříšení Pána Ježíše. A tak to konáme až do dnešních dnů. Nejvzácnějším dnem v týdnu má být pro nás neděle, kdy nejenom si připomínáme smrt a vzkříšení Pána Ježíše, ale také obnovujeme tuto víru a učíme se s Ježíšem ukřižovaným a vzkříšeným setkávat ve víře a lásce. Na příklad zvolání Pán s vámi – i s tebou, není jenom zdvořilostní oslovení, ale přiznání se k víře, že Pán Ježíše sice neviditelně, ale zázračně je s námi přítomen jako vzkříšený Pán. Při proměňování si zase uvědomujeme a živě prožíváme Ježíšovu vykupitelskou smrt na kříži a následně vyjadřujeme svou víru slovy: “ tvou smrt zvěstujeme, tvé vzkříšení vyznáváme, na tvůj příchod čekáme Pane Ježíši Kriste.“ Sv. Anežka Česká byla z rodu přemyslovského – tedy i sv. Ludmily, sv. Václava, ale jejími příbuznými byli i sv.Hedvika, sv. Alžběta. Tito věřící křesťané žili i umírali vírou ve vzkříšení a život věčný. Svůj život proto zaměřili tak, že na první místo kladli království nebeské, Ježíše Krista ať už žili v manželství jako sv. Alžběta, Hedvika nebo Ludmila anebo ve svobodném stavu jako Anežka, Václav. Také v dnešní době by bylo třeba, aby vědomí nejdůležitější hodnoty pro křesťana bylo království nebeské, Ježíš Kristus, vzkříšení a život věčný a to bylo vštěpováno do mysli a srdcí dětí od útlého dětství, aby život křesťana měl inspiraci pro nový Boží život zde na zemi. Na rozdíl od farizejů a saduceů z dnešního evangelia, sv. Anežka i sv. Martin dobře věděli, že v nebi nebude pokračování pozemského pouze biologického života, že tam nebude třeba manželství v té formě jako zde na zemi, ale že tam budou nové vztahy řádu Boží lásky všech členů rodiny Božích synů a dcer – v oslaveném, vzkříšeném, produchovnělém těle, proto pro Anežku i Martina bylo daleko cennější zřeknout se již zde na zemi manželství a v dokonalé čistotě a plné lásce k Pánu Ježíši a bližním ukázat světu, že učení Ježíše není jen teorie, ale praxe, nový život možný jen v síle toho, který toto učení dává – Ježíše pro nás ukřižovaného a vzkříšeného. Jistěže v církvi byli a budou ti křesťané v naprosté většině, kteří se žení a vdávají – tak i v dnešní době kdy je asi 2 miliardy křesťanů, je pouze asi 1 milion těch žen a mužů, kteří se zřekli manželství pro království nebeské. Ti všichni však ukazují na budoucí skutečnosti nebeského království, kde se lidé už nebudou ženit a vdávat. Rovněž množství svatých a světic před sv. Václavem a po něm až do konce světa vydávají svědectví mučednictví, čímž také radikálně dosvědčují víru ve vzkříšení a život věčný.Jak však učí 2. Vatikánský koncil, ke svatosti života jsou povoláni všichni věřící, i když nejsou jako Anežka řeholníci nebo jako sv. Martin biskupem, ale žijí v obyčejném životě v manželství, v různých zaměstnáních a povoláních občanských. Ovšem tyto světské obory i manželství se snaží naplňovat duchem Pána Ježíše, jeho evangeliem. Takoví křesťané pak lidem nevěřícím ukazují slovy sv. Pavla “ šířku, délku, výšku i hloubku Kristovy lásky“, která už zde na zemi vytváří začátek nebeského prostředí. Věřící křesťané, i když věří pevně ve vlastní vzkříšení a život věčný, neutíkají ze světa, ale jednají podobně jako sv. Martin, který když ve vysokém věku byl těžce nemocen a cítil blížící se smrt, prosil Boha a Ježíše Krista, bude-li ještě zde na zemi druhým lidem k prospěchu rád bude dále žít, jinak raději bude tam, kde uvidí Pána Ježíše tváří v tvář. Je známá dávná předpověď o Anežce České, o které se dosud neví, kde je její hrob, protože v tehdejších válečných dobách byla pohřbena tajně a ve spěchu, až se najde hrob Anežky v českých zemích, nastane pokoj a štěstí Boží. Zatím se hrob nenalezl, ale první krok k nalezení Anežky byl učiněn tím, že byla svatořečena, tedy že se nalezl její duch, duch víry v život věčný a vzkříšení. Doufejme, že se najdou i její tělesné ostatky a dojde ještě k většímu pokoji a štěstí v našem národě především v oblasti víry a mravů což tě sv. Anežko vroucně prosíme. Amen.
Hlavní nabídka
- Úvod
- Výběr z kázání P.Rudolfa Preye
- Články a fotogalerie
- Fotogalerie Poratrum
- Články – Lenešice
- Aktivity farnosti
- Historie
- Církevní dokumenty
- Dekret o ekumenismu
- Prohlášení o náboženské svobodě
- Dekret o službě a životě kněží: Presbyterorum Ordinis
- Konstituce o posvátné liturgii (Sacrosanctum Concilium)
- Věroučná konstituce o Božím zjevení: Dei Verbum
- Konstituce „Lumen gentium“ – o církvi
- Pastorální konstituce o církvi „Gaudium et spes“
- Prohlášení o vztahu církve k mimokřesťanským náboženstvím
- Dekret o východních katolických církvích
- Prohlášení o křesťanské výchově
- Dekret o kněžské výchově
- Dekret o misijní činnosti církve: Ad gentes
- Dekret o pastýřské službě biskupů v církvi
- Dekret o přizpůsobené obnově řeholního života
- Dekret o společenských sdělovacích prostředcích
- Dekret o apoštolátu laiků
- Exhortace papeže Františka Evangelii gaudium
- Kostely a kaple
- Duchovní slovo
- Katecheze věroučné
- Náš svět
- Co je člověk
- Pohled do nitra člověka
- Křest sv. – svátost znovuzrození
- Nejsvětější Trojice Boží
- Ježíš Kristus – pravý člověk
- Ježíš Kristus – pravý Boží Syn
- Milost Boží – základ nadpřirozeného života
- Vykoupení – Vykupitel
- Jak to může Bůh připustit? O utrpení.
- Kristovo zmrtvýchvstání
- Odkud čerpá církev své učení?
- O Písmu svatém Nového zákona podrobněji
- Rozum jako cesta k poznání Boha
- Církev Kristova – Boží lid a tajemné tělo Kristovo
- Církev v dějinách a její organizace
- Poslání církve a známky pravé církve
- Rozdělená církev a misijní poslání církve
- Přínos církve kultuře a některé stinné stránky v dějinách
- Náboženství ostatní
- Panna Maria, matka Boží a matka církve
- Stav řeholní v církvi
- Svátost biřmování – Ducha svatého
- Svátost smíření (pokání)
- Svátost oltářní – eucharistie
- Svátost pomazání nemocných
- Svátost svěcení kněží
- Svátost manželství
- Proč uctíváme Srdce Ježíšovo?
- Člověk potřebuje řád
- Poslední věci člověka – eschatologie jednotlivce
- Místo a stav věčné blaženosti a zavržení
- O duchových bytostech – andělech
- O očistci
- Křesťanská budoucnost – znovupříchod Krista
- Všeobecný soud, proměna světa, vzkříšení
- Osud, náhoda nebo Boží Prozřetelnost?
- Společenství svatých
- O žehnání, svěcení, křesťanských zvycích a symbolech
- Panna Maria v dějinách spásy – májové promluvy P.Rudolfa Preye
- Růžencová tajemství
- Radostný růženec
- 1. tajemství: kterého jsi z Ducha sv. počala I.
- 1. tajemství: kterého jsi z Ducha sv. počala
- 2. tajemství: s kterým jsi Alžbětu navštívila I.
- 2. tajemství: s kterým jsi Alžbětu navštívila II.
- 3. tajemství: kterého jsi v Betlémě porodila I.
- 3. tajemství: kterého jsi v Betlémě porodila II.
- 4. tajemství: kterého jsi v chrámě obětovala I.
- 4. tajemství: kterého jsi v chrámě obětovala II.
- 5. tajemství: kterého jsi v chrámě nalezla I.
- 5. tajemství: kterého jsi v chrámě nalezla II.
- Bolestný růženec
- 1. tajemství: který se za nás krví potil I.
- 1. tajemství: který se za nás krví potil II.
- 2. tajemství: který byl bičován
- 3. tajemství: který byl trním korunován
- 4. tajemství: který nesl těžký kříž I.
- 4. tajemství: který nesl těžký kříž II.
- 5. tajemství: který byl ukřižován I.
- 5. tajemství: který byl ukřižován II.
- Slavný růženec
- 1. tajemství: který z mrtvých vstal I.
- 1. tajemství: který z mrtvých vstal II.
- 2. tajemství: který na nebe vstoupil I.
- 2. tajemství: který na nebe vstoupil II.
- 3. tajemství: který Ducha sv. seslal I.
- 3. tajemství: který Ducha sv. seslal II.
- 4. tajemství: který tě Panno do nebe vzal I.
- 4. tajemství: který tě Panno do nebe vzal II.
- 5. tajemství: který tě Panno v nebi korunoval I.
- 5. tajemství: který tě Panno v nebi korunoval II.
- Radostný růženec
- Zjevení Panny Marie ve Fatimě – májové promluvy P. Rudolfa Preye
- Katecheze mravoučné
- Ovládání sama sebe
- Co ovlivňuje lidské skutky?
- Vnitřní hlas Boží – svědomí
- O hříchu
- Nectnosti – neřesti (hlavní hříchy)
- Křesťanské ctnosti
- Zákon přirozený – zákon Boží
- 1. Boží přikázání: O víře
- 1. Boží přikázání: O naději
- 1. Boží přikázání: O lásce k Bohu a bližnímu
- 1. Boží přikázání: Skutky blíženské lásky
- 1. Boží přikázání: O nábožnosti a modlitbě
- 1. Boží přikázání: O pověře, modloslužbě, spiritizmu
- 2. Boží přikázání: Nevezmeš jméno Boží nadarmo
- 3. Boží přikázání: pamatuj, abys den sváteční světil
- 4. Boží přikázání: Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl
- 4. Boží přikázání: život v rodině
- 5. Boží přikázání: Nezabiješ
- 5. Boží přikázání: Nezabiješ – pokračování
- 6. Boží přikázání: Nesesmilníš
- 6. a 9. Boží přikázání. Nepožádáš manželky bližního svého
- 7. a 10. Boží přikázání. Nepokradeš. Nepožádáš majetku svého bližního
- 7. a 10. Boží přikázání: Nepokradeš. Sociální řád a spravedlnost
- 8. Boží přikázání: Nepromluvíš křivého svědectví proti bližnímu svému
- O církevních přikázáních
- Oratio Dominica – rozjímání nad modlitbou Otče náš
- Ave Maria – rozjímání nad modlitbou Zdrávas Maria
- Beatitudines – rozjímání nad Ježíšovými blahoslavenstvími
- Katecheze věroučné
- Přípravy
- Odkazy
Náhodné foto
no images were found