25. neděle v mezidobí “ B „

2. 09. 2018

Asi všichni víme co znamenají cizí slova transplantace a transfuze a pokud ne připomeňme si to, že to znamená přijmout od cizího dárce orgán na př. ledvinu, kterou sám mám nemocnou a to je transplantace anebo od dárce přijmu krev, když jsem sám utrpěl velkou ztrátu krve na př. při těžké operaci. Tento příklad uvádím na začátku proto, abychom si lépe uvědomili co znamená příchod Pána Ježíše na naši zem a jeho učení. Ježíš opravdu přinesl lidem něco nového, nový život, nové srdce. Bez Ježíšovy transfuze a transplantace bychom nemohli žít pro věčný život. Byli bychom odsouzeni k smrti. Bez Ježíše by nebylo vzkříšení k životu věčnému. Pod tímto zorným úhlem chceme se dívat na naši víru, na křesťanské poselství spásy. Ježíš nás stále znovu – jako tehdy své učedníky skrze církev poučuje o svém spasitelném utrpení a smrti na kříži, o svém vzkříšení. Avšak jenom vědění o těchto skutečnostech nestačí jako nestačí vědět o transfuzi a transplantaci a nevyužít je k záchraně života. Je třeba uvěřit tj. přijmout do sebe novou moudrost, moudrost Boží, moudrost shora jak jsme o ní četli z listu sv. Jakuba. Je třeba uskutečňovat učení nového života, přijmout za své nové pravdy a žít je za pomoci síly boží, milosti od Pána Ježíše. Tak na př. kněžna Ludmila by nebyla nikdy svatou Ludmilou, kdyby nezačala po křtu, který přijala v dospělosti žít život podle Ježíšova učení, nikdy by nebyl Matouš svatým Matoušem, kdyby zůstal v démonickém zajetí peněz jako celník, ale on uposlechl Ježíšův hlas “ pojď za mnou a změň své smýšlení“. Nikdy by tito svatí nebyli mučedníky víry, protože přirozený pud sebezáchovy by jim naháněl strach před mučednickou smrtí. Protože však přijali Boží transfuzi a transplantaci nového srdce a nového života víry. ve které pevně věřili v Ježíše jako Spasitele, v kříž jako znamení spásy, v příslib věčného života a vzkříšení, proto moudrost Boží pravdy, moudrost pravého života, který se ukázal v Kristu Ježíši byl pro Ludmilu i Matouše cennější než život pouze pozemský. I pro nás má být tato moudrost shora, moudrost od Ježíše Krista tou jedinou moudrostí, proti které pozemské moudrosti jsou vlastně nemoudrostí. Četl jsem, že apoštolové nerozuměli, když jim Ježíš vyprávěl o svém utrpení, smrti a vzkříšení. Domnívám se, že za slovem nerozuměli bychom měli spíše slyšet slovo nevěřili. Víme totiž, že apoštolové uvěřili až po Ježíšově vzkříšení a pak zároveň i porozuměli. I dnes mnohdy slyším od lidí, kteří nevěří nebo věřit nechtějí slovo“ “ já tomu nerozumím anebo také moderněji vyjádřeno mně to nic neříká“. Avšak kdo přijme víru pak náhle získá od Ježíše novou moudrost – ta je čistá, pokojná, shovívavá, plná milosrdenství a dobrých skutků, ne obojaká ani pokrytecká – jak jsem o tom četl z listu sv. Jakuba. Nová moudrost Boží pak je také ta, kterou uvádí Pán Ježíš: nedychtí po stále větší slávě, moci a cti ať už v občanském nebo církevním životě, ale naopak chce být poslední v tom smyslu, že chce co nejvíce druhým sloužit a nemyslet na sebe. Nová moudrost Boží se projevuje jako láska k bližnímu, která neodmítá žádného člověka, naopak přijímá všechny lidi bez rozdílu rasy, barvy pleti, náboženství, stavu a to kvůli Ježíši Kristu, který přišel pro všechny lidi na svět, za všechny lidi zemřel, pro všechny vstal z mrtvých, aby měli život věčný. Zdá se mi, že v současné době se spíše o Ježíši Kristu a křesťanství pouze mluví, informuje ať už slovem, tiskem nebo televizí, ale učení Ježíše Krista se zatím málo přijímá vírou a životem jako moudrost Boží. Spíše lidé naplňují život podle různých moudrostí pozemských a proto je tolik nevraživosti, sobeckosti, zmatku, proto z žádosti těla vznikají nenávisti, žárlivosti, z žádosti očí závisti, mnohdy i zabíjení a vraždy, z žádosti pýchy života jsou tyto skutky ještě vystupňovány tvrdostí srdce, necitelností a cynismem, podobně jak to uvádí sv. Jakub ve svém listě, který jsme četli. Domnívám se, že je proto třeba nejen o transfuzi a transplantaci Ježíšově vědět, ale přijmout i Ježíšovo učení a stát se novým člověkem, člověkem Božím, člověkem věřícím.  Pane, věříme, že máš slova věčného života, dej nám je do našeho srdce, abychom kolem sebe šířili pravý život, pravý pokoj a pravou spravedlnost v lásce. Amen.