Katechetická promluva se bude týkat neděle jako dne Páně, nedělní eucharistické oběti a nedělní povinnosti být na mši sv. Zatímco Židé slavili a dosud slaví jako den Boží v týdnu sobotu, křesťané od svých počátků slaví neděli jako den Páně, neboť Ježíš v neděli vstal z mrtvých, v neděli seslal Ducha sv.Neděle se stala pro křesťany Božím dnem v týdnu, dnem Páně, kdy věřící oslavují Boha skrze Pána Ježíše a to tím nejcennějším co jim Ježíš předal a to památkou večeře Páně, dnes říkáme buď mší svatou nebo eucharistickou obětí. Památka večeře Páně je památkou smrti a vzkříšení Pána Ježíše, je nekrvavou a novou obětí, proto děkovnou – eucharistickou obětí a tato je největší oslavou Boha – nebeského Otce. Ne nadarmo liturgická konstituce Sacrosanctum concilium říká, že mše sv. – eucharistická oběť je vrcholem a cílem, ke kterému v církvi vše směřuje a zároveň zdroj všeho Božího života a posvěcení. Od prvních dob církve se křesťané scházeli o nedělích. Modlili se, zpívali, četli slova sv. Písma Starého i Nového zákona a toto slovo vykládali biskupové a kněží věřícím, konali zpřítomnění toho co konal Pán Ježíš při poslední večeři. Obětovali chléb a víno, kněží vyslovovali slova Pána Ježíše – „toto je moje tělo a toto je moje krev“ a v radosti přijímali svatý chléb a nápoj proměněný láskou Pána Ježíše v tělo a krev. Postupně v církvi se vytvářela místní společenství věřících – farnosti se svým kostelem a farářem, vytvářely se větší celky a to diecése, kde sídlil biskup při biskupském kostele. Zatímco v prvních dobách církve věřící spontánně a rádi přicházeli ve farnostech v neděli do kostela oslavovat Boha, později, kdy se zvyšoval počet věřících, byla církev povinna vyhlásit pro všechny věřící povinnost zúčastnit se aktivně nedělní mše sv. ke splnění třetího Božího přikázání “ pomni, abys den sváteční světil.“ Samozřejmě, že vážné důvody omlouvaly a omlouvají i dnes nezúčastnit se nedělní mše sv. na př. nemoc, ošetřování nemocného a jiný vážný důvod. Někdy může místní farář dát mimořádný dispens – zproštění povinnosti se určitou neděli zúčastnit mše sv. V nejnovější dob vychází církev v moderní době věřícím vstříc a povoluje, aby někteří věřící splnili nedělní povinnost mše sv. již v sobotu večer tam, kde se tato mše koná. A někde na př. v Praze, kde lidé a také věřící jezdí na víkendy mimo Prahu, koná se v některých kostelích mše sv.v neděli v pozdějších večerních hodinách. A tam, kde chybí kněz a to platí dnes více o vesnicích, dovoluje církev, aby se alespoň konala bohoslužba slova bez kněze a věřící se posílili ze slov Pána Ježíše a ve společenství modlitby naplnili slova Pána Ježíše “ kdo jsou dva nebo tři ve jménu mém, jsem uprostřed nich. Toto např. bylo praktikováno v jedné obci během mé nemoci. Protože neděle a mše sv. není jenom oslavou Boha, ale i pro naše posvěcení, otevřme se i dnešnímu slovu Božímu, zejména slovům Pána Ježíše a zamysleme se do jaké kategorie lidí o kterých mluví Pán Ježíš v podobenství bychom patřili a snažme se o to, abychom byli tou dobou půdou, tedy lidmi s dobrým, otevřeným a čistým srdcem, kde by mohlo slovo Boží vydávat užitek: třiceti, šedesáti i stonásobný. Ať se radujeme, že můžeme vidět, slyšet i chápat co nám Ježíš každou neděli nabízí a ať se snažíme toto přijaté od Pána Ježíše ve svém životě naplňovat, abychom křesťanskou víru, kterou nám přinesli sv. Cyril a Metoděj předávali druhým lidem a zejména další generaci. Amen.
Hlavní nabídka
- Úvod
- Výběr z kázání P.Rudolfa Preye
- Články a fotogalerie
- Fotogalerie Poratrum
- Články – Lenešice
- Aktivity farnosti
- Historie
- Církevní dokumenty
- Dekret o ekumenismu
- Prohlášení o náboženské svobodě
- Dekret o službě a životě kněží: Presbyterorum Ordinis
- Konstituce o posvátné liturgii (Sacrosanctum Concilium)
- Věroučná konstituce o Božím zjevení: Dei Verbum
- Konstituce „Lumen gentium“ – o církvi
- Pastorální konstituce o církvi „Gaudium et spes“
- Prohlášení o vztahu církve k mimokřesťanským náboženstvím
- Dekret o východních katolických církvích
- Prohlášení o křesťanské výchově
- Dekret o kněžské výchově
- Dekret o misijní činnosti církve: Ad gentes
- Dekret o pastýřské službě biskupů v církvi
- Dekret o přizpůsobené obnově řeholního života
- Dekret o společenských sdělovacích prostředcích
- Dekret o apoštolátu laiků
- Exhortace papeže Františka Evangelii gaudium
- Kostely a kaple
- Duchovní slovo
- Katecheze věroučné
- Náš svět
- Co je člověk
- Pohled do nitra člověka
- Křest sv. – svátost znovuzrození
- Nejsvětější Trojice Boží
- Ježíš Kristus – pravý člověk
- Ježíš Kristus – pravý Boží Syn
- Milost Boží – základ nadpřirozeného života
- Vykoupení – Vykupitel
- Jak to může Bůh připustit? O utrpení.
- Kristovo zmrtvýchvstání
- Odkud čerpá církev své učení?
- O Písmu svatém Nového zákona podrobněji
- Rozum jako cesta k poznání Boha
- Církev Kristova – Boží lid a tajemné tělo Kristovo
- Církev v dějinách a její organizace
- Poslání církve a známky pravé církve
- Rozdělená církev a misijní poslání církve
- Přínos církve kultuře a některé stinné stránky v dějinách
- Náboženství ostatní
- Panna Maria, matka Boží a matka církve
- Stav řeholní v církvi
- Svátost biřmování – Ducha svatého
- Svátost smíření (pokání)
- Svátost oltářní – eucharistie
- Svátost pomazání nemocných
- Svátost svěcení kněží
- Svátost manželství
- Proč uctíváme Srdce Ježíšovo?
- Člověk potřebuje řád
- Poslední věci člověka – eschatologie jednotlivce
- Místo a stav věčné blaženosti a zavržení
- O duchových bytostech – andělech
- O očistci
- Křesťanská budoucnost – znovupříchod Krista
- Všeobecný soud, proměna světa, vzkříšení
- Osud, náhoda nebo Boží Prozřetelnost?
- Společenství svatých
- O žehnání, svěcení, křesťanských zvycích a symbolech
- Panna Maria v dějinách spásy – májové promluvy P.Rudolfa Preye
- Růžencová tajemství
- Radostný růženec
- 1. tajemství: kterého jsi z Ducha sv. počala I.
- 1. tajemství: kterého jsi z Ducha sv. počala
- 2. tajemství: s kterým jsi Alžbětu navštívila I.
- 2. tajemství: s kterým jsi Alžbětu navštívila II.
- 3. tajemství: kterého jsi v Betlémě porodila I.
- 3. tajemství: kterého jsi v Betlémě porodila II.
- 4. tajemství: kterého jsi v chrámě obětovala I.
- 4. tajemství: kterého jsi v chrámě obětovala II.
- 5. tajemství: kterého jsi v chrámě nalezla I.
- 5. tajemství: kterého jsi v chrámě nalezla II.
- Bolestný růženec
- 1. tajemství: který se za nás krví potil I.
- 1. tajemství: který se za nás krví potil II.
- 2. tajemství: který byl bičován
- 3. tajemství: který byl trním korunován
- 4. tajemství: který nesl těžký kříž I.
- 4. tajemství: který nesl těžký kříž II.
- 5. tajemství: který byl ukřižován I.
- 5. tajemství: který byl ukřižován II.
- Slavný růženec
- 1. tajemství: který z mrtvých vstal I.
- 1. tajemství: který z mrtvých vstal II.
- 2. tajemství: který na nebe vstoupil I.
- 2. tajemství: který na nebe vstoupil II.
- 3. tajemství: který Ducha sv. seslal I.
- 3. tajemství: který Ducha sv. seslal II.
- 4. tajemství: který tě Panno do nebe vzal I.
- 4. tajemství: který tě Panno do nebe vzal II.
- 5. tajemství: který tě Panno v nebi korunoval I.
- 5. tajemství: který tě Panno v nebi korunoval II.
- Radostný růženec
- Zjevení Panny Marie ve Fatimě – májové promluvy P. Rudolfa Preye
- Katecheze mravoučné
- Ovládání sama sebe
- Co ovlivňuje lidské skutky?
- Vnitřní hlas Boží – svědomí
- O hříchu
- Nectnosti – neřesti (hlavní hříchy)
- Křesťanské ctnosti
- Zákon přirozený – zákon Boží
- 1. Boží přikázání: O víře
- 1. Boží přikázání: O naději
- 1. Boží přikázání: O lásce k Bohu a bližnímu
- 1. Boží přikázání: Skutky blíženské lásky
- 1. Boží přikázání: O nábožnosti a modlitbě
- 1. Boží přikázání: O pověře, modloslužbě, spiritizmu
- 2. Boží přikázání: Nevezmeš jméno Boží nadarmo
- 3. Boží přikázání: pamatuj, abys den sváteční světil
- 4. Boží přikázání: Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl
- 4. Boží přikázání: život v rodině
- 5. Boží přikázání: Nezabiješ
- 5. Boží přikázání: Nezabiješ – pokračování
- 6. Boží přikázání: Nesesmilníš
- 6. a 9. Boží přikázání. Nepožádáš manželky bližního svého
- 7. a 10. Boží přikázání. Nepokradeš. Nepožádáš majetku svého bližního
- 7. a 10. Boží přikázání: Nepokradeš. Sociální řád a spravedlnost
- 8. Boží přikázání: Nepromluvíš křivého svědectví proti bližnímu svému
- O církevních přikázáních
- Oratio Dominica – rozjímání nad modlitbou Otče náš
- Ave Maria – rozjímání nad modlitbou Zdrávas Maria
- Beatitudines – rozjímání nad Ježíšovými blahoslavenstvími
- Katecheze věroučné
- Přípravy
- Odkazy
Náhodné foto
no images were found