Slavnost Nejsvětější Trojice “ B „

16. 04. 2018

Po slavnosti Seslání Ducha sv., tedy po jakémsi vyvrcholení dějin spásy v Ježíši Kristu, se církev v liturgickém roce obrací k základním tajemstvím své víry. Dnes k tajemství Nejsvětější Trojice. Naše víra katolická není výmysl nějakého lidského rozumu, ale zjevením Božím a proto je pro nás tajemstvím, které přijímáme vírou, kterou se snažíme přiblížit a pochopit. Ježíš Kristus nám sdělil tajemství Boží Trojice. Ježíš mluvil často o Bohu Otci, o Duchu sv., o sobě jako Božím Synu, ale také nám sdělil, že on Ježíš je stále spojen s Bohem Otcem i Duchem svatým. “ Kdo vidí mne, vidí i Otce“ a také “ Já a Otec jsme jedno „. Apoštolové a evangelisté uměli dobře pochopit toto tajemství a porovnat je s výpovědí Pána Ježíše, že Bůh je láska. Protože jediný Bůh je ve třech osobách, způsobuje, že uvnitř božství jsou ty největší a nejkrásnější vztahy lásky. Proto apoštolové chápali, že Ježíš jim přikazoval jako největší přikázání, přikázání lásky k Bohu a bližnímu, protože u lidí má být láska odleskem Boží lásky. Ježíš sám svým životem dosvědčil lásku Boží a ukázal, že u člověka se pravá láska Boží projevuje ve službě a oběti,v odpuštění a milosrdenství. Ježíš ukázal největší obětavou lásku v oběti kříže. “ Nemá větší lásku než ten, kdo dává život za své přátele.“Z Ježíšova příkladu můžeme odvodit důležité pravdy. Láska rovná se kříž. Neláska rovná se hřích. Tam, kde se jedná o Boží lásku, tam je vždy služba a oběť, tedy kříž. Tam, kde se služba a oběť vylučuje není ani kříž ani láska, ale naopak sobectví a další hříchy. První křesťané dobře pochopili víru v Trojici božích osob ve spojení s Ježíšovým křížem a proto začali používat znamení kříže ve spojení se jmenováním tří božských osob.: ve jménu Otce i Syna i Ducha sv. Znamení kříže znamenalo znamení lásky Boží. Ve jménu Nejsvětější trojice se udělovaly svátosti, zvláště svátost křtu, smíření, biřmování. Křížem a ve jménu Trojice Boží se zahajovaly bohoslužby i soukromé modlitby na př. ranní a večerní modlitba. Žehnání se konalo znamením kříže s vyslovováním tří Božských osob. A tak tomu je až do dnešních dnů. Křesťané se nestyděli za znamení svatého kříže což pro ně bylo vyznáním i přáním, že chtějí být napojeni na Boží lásku. Křesťané chápali také, že pravá láska Boží záleží na jednotě. Tak jako je jednota mezi Božími osobami – i když je to jednota v různosti – tak také pravá láska mezi lidmi má být založena na jednotě – i když také v různosti. U člověka má být v jednotě, tedy v souladu – duše a tělo, rozum, vůle a cit, pravá láska udržuje v souladu zdraví duše a těla, krásu těla i duše, má být jednota mezi křesťany, mezi muži a ženami, starými i mladými lidmi, bohatými a chudými, zdravými a nemocnými atd. “ Kdo je opravdová láska, tam přebývá Bůh“ – zpíváme v antifoně k žalmu. Jen člověk se správnou vírou v Boha a Ježíše Krista může vlastně dosáhnout pravou lásku i jednotu. Protože je tolik nevěry mezi lidmi, proto je i tolik nejednoty, nenávisti, nepřátelství, jak se to ještě více projevilo ve svobodné společnosti. Naopak je důkazem lásky Boží v křesťanech, že se snaží o velké dílo znovusjednocení křesťanů. “ Aby všichni jedno byli jako ty Otče ve mně a já v tobě, aby svět uvěřil, že ty jsi mně poslal.“ Jestliže Panna Maria nás vede k modlitbě růžence, pak nás také vede i k Nejsvětější Trojici, neboť v růženci mnohokrát vyslovujeme “ sláva Otci i Synu i Duchu sv….“ Na závěr si připomeňme, že Nejsvětější Trojici si znázorňujeme symboly, jeden z nich bývá nad hlavním oltářem a to trojúhelník rovnostranný. Chce ukázat, že Bůh v rozdílnosti osob je jeden a je v naprosté jednotě tak jako je i trojúhelník jeden a má všechny tři strany stejné. Pane Ježíši ať pochopíme,že být spasen znamená uvěřit v Tebe a skrze tebe přijmout Boha Otce i Ducha sv. Být spasen znamená mít v duši Boží život a lásku. Ať často zakoušíme Tvou přítomnost v nás, ať se často radujeme z Tvé lásky a ať je naším největším štěstím Tvou lásku prokazovat druhým. Amen.