16. neděle v mezidobí “ A “ katechetická I

31. 05. 2020

Chceme se zabývat cyklicky o mši svaté a v této první části o rozdělení kostela, vstupních obřadech, bohoslužbě slova, oběti, o místu díkůčinění a závěrečných obřadech.                                                                                                                                              Tak jako kostel se skládá ze tří částí a to z předsíně, kde se věřící připravují na vstup, dále pak z lodi kostela, kde jsou lavice a věřící zaujme místo, nakonec ze svatyně, také říkáme kněžiště, kde je hlavní oltář, kde je kněz a přisluhující, tak také můžeme rozdělit mši sv. na tři části a to na vstupní obřady, na bohoslužbu slova a bohoslužbu oběti.                                                                                                                                                                                                                                                                       1) První částí jsou vstupní obřady, které mají povahu začátku, úvodu a přípravy, aby věřící vytvořili společenství a připravili se na Boží slovo a eucharistickou oběť. O jednotlivých částech se budu podrobněji mluvit příště. Pro tuto i další části krásně platí slova z listu sv.Pavla Římanům: “ Duch sv. nás uvádí do modliteb, aby byly vhodné a ve shodě s Boží vůlí ( sami bychom se asi modlili jen za své potřeby ). Celou první část kněz i věřící stojí.                                                                              2) V druhé části je bohoslužba slova, tj. čtení z Písma sv., proložené žalmy a mezizpěvy, homilie kněze jako výklad mešních textů, vyznání víry a přímluvné modlitby. Nyní si pouze řekněme, že účelem pokoncilní obnovy je, aby se přečetlo co nejvíce textů ze Starého zákona i Nového zákona. Proto je možnost, aby bylo první čtení ze Starého zákona, druhé čtení ze Skutků apoštolů nebo z dopisů apoštolů a evangelium. Při čemž je tříletý cyklus A, B, C. Cyklus A sleduje evangelium sv. Matouše, cyklus. B evangelium sv. Marka a cyklus C evangelium sv. Lukáše. Evangelium sv. Jana doplňuje všechny tři cykly průběžně. Tento bohatý stůl Božího slova jakož i přímluvné modlitby jsou velkým přínosem v pokoncilní církvi, za který bychom měli být vděčni. Čtení může číst lektor – muž anebo žena, rovněž žalm a přímluvné modlitby může číst muž anebo žena. Evangelium pak čte kněz nebo jáhen. Během čtení a během žalmu věřící sedí a naslouchají jakoby sám Pán k nim promlouval, na evangelium, Věřím v Boha a přímluvné modlitby věřící stojí, na homilii kněze si opět sednou a naslouchají.                                                                                                                                                                                                                   3) Třetí částí je eucharistická bohoslužba oběti u oltáře, říkáme zkráceně bohoslužba oběti. Ta se skládá z přípravy darů chleba a vína do kalichu a obětní misky, z preface – přípravy na proměňování, při kterém zvoní zvonky, následují děkovné modlitby ke Kristu vzkříšenému za jednotlivce, za církev, za svět, za živé a zemřelé a příprava na sv. příjímání, hlavně modlitbou Otče náš, modlitbou o pokoj se sebou a s druhými a pak je vlastní sv. přijímání. Třetí část je zakončena tichou adorací nebo zpěvem, závěrečnou děkovnou modlitbou kněze a požehnáním kněze všem věřícím. V této třetí části od příprav darů až do proměňování mohou věřící sedět nebo stát podle místních zvyklostí, na proměňování se má klečet a vzpomenou na smrt Pána Ježíše na kříži, po proměňování zase podle místních zvyklostí mohou věřící stát, sedět nebo klečet až do modlitby Otče náš, kdy se má stát a pak věřící stojí na znamení radosti ze vzkříšeného Pána až do sv. přijímání. Po něm mohou věřící sedět nebo klečet podle místnch zvyklostí až do závěrečné modlitby, kdy všichni opět stojí až do konce včetně přijetí požehnání. Radujme se ze společného slavní mše sv., neboť je to jakási předchuť nebe v kostele. Amen.